Ekspertyzy projektowe

Od początków w 1957 na B Street Pier w San Diego, North Sails wprowadził więcej technologicznych nowości niż wszystkie inne żaglownie razem wzięte. Postępy, które nadchodziły raz po razie, zdefiniowały w którą stronę będą podążać nowoczesne żagle. Z największym i najbardziej utalentowanym na świecie zespołem żaglomistrzów i projektantów North Sails zapoczątkował praktycznie każdy większy przełom w nowoczesnym żaglomistrzostwie. Wkraczając w swoją szóstą dekadę firma pozostaje na czele w projektowaniu i technologii.

W 1982 North Sails była pierwszą firmą, która użyła komputera 3D do modelowania i projektowania żagli. Od tamtej pory firma opracowała swój własny pakiet programów pozwalających inżynierom zdefiniować i udoskonalać żagle w znacznie większym stopniu niż tradycyjna metoda “prób i błędów” (aby dowiedzieć się więcej na temat programów przeczytaj “North Design Suite”). Choć North’owski proces projektowania może wydawać się przesadzony w przypadku niektórych zastosowań, zapewnia maksymalną spójność i optymalną równowagę kształtu, rozciągliwości,wytrzymałości i ciężaru.

Historycznie, projekty żagli na kursy pełne nie były tak zaawansowane numerycznie jak te do żeglugi na wiatr, a to z powodu trudności w dokładnej analizie przepływu powietrza wokół żagla. W 1995 zespół North Sails wraz z Uniwersytetem w Auckland stworzyli rewolucyjny tunel wiatrowy o “skręconym przepływie”, który symulował różnice w prędkości i kątą wiatru pozornego pomiędzy poziomem pokładu a górnymi częściami takielunku. Używając tego narzędzia projektanci North’a mogli obserwować modele żagli pod każdym kątem w ich warunkach pracy.

Poprzez obserwację kształtu pracującego żagla można zmierzyć jak się zachowuje,  kiedy szoty są poluzowane a żagiel zaczyna się skręcać. Modele posiadają takie same regulacje jak prawdziwe jachty – regulowane napięcie szotów, wysokość i położenie spinakerbomu i pozycjonowanie “dziób-rufa”. To pomaga optymalizować projekty, zarówno w geometrii 2D (wielkość żagla) jak i kształtowaniu w 3D. Ponieważ warunki w tunelu są zawsze optymalne (brak zmian kierunku wiatru, brak fal), konieczna jest ekstrapolacja wyników, jednak dane pozyskane z subtelnych zmian kształtu są nieocenione przy opracowywaniu nowej generacji North’owych żagli asymetrycznych, symetrycznych i genakerów, które pracują lepiej i są łatwiejsze w prowadzeniu.

Rezultaty są imponujące – zwycięzcy w Vendée Globe, Volvo Ocean Race i Pucharu Ameryki na kursy pełne używali żagli North Sails. Pomogliśmy również armatorom wygrać niezliczoną ilość wyścigów na poziomie klubowym. Z kolei Gennakery z serii “G” sprawiają pływanie rekreacyjne jeszcze łatwiejszym.

Nauka North’a zredefiniowała nowoczesne żaglomistrzostwo w XX wieku. Kontynuujemy naszą pracę, aby żeglowanie stało się jeszcze przyjemniejsze i przystępne dla żeglarzy XXI wieku. Dziś nasz cel jest taki sam jak na początku, w garażu w 1957: zaprojektować i wyprodukować żagle, które są lżejsze, wytrzymają dłużej i będą łatwiejsze w obsłudze.

Źródło oryginału: North Sails

Dodaj komentarz

Adres elektroniczny nie będzie publicznie widoczny.

*

*